O projektu

Implementace nové formy do výuky s důrazem na využívání ICT technologií

Cílem je zkvalitnění výuky a zavedení nové moderní formy vzdělávání všeobecně vzdělávacích předmětů pro žáky naší školy, jejichž největším problémem je sladit náročnou sportovní přípravu s vysokými vzdělávacími standardy gymnaziálního oboru. Na žáky sport. gymnázia se soustředí pozornost zejména na jejich sportovní výsledky, jsou běžně považováni za tak trochu “jiné“ gymnazisty. Chceme, aby i naši žáci měli možnost stát na stejné startovní čáře při přijímacím řízení na vysokou školu.

Cílů projektu dosáhneme vytvořením takové formy vzdělávání, která řeší obrovské výpadky ve výuce a bude přístupná i žákům ve sportovní přípravě mimo školu. Výstupem projektu bude inovace všeob. vzdělávacích předmětů. Výstupy projektu jsou zaměřeny zejména na žáky sportovního gymnázia, dále pak na pedagogy školy. Aktivity budou realizovány zaměstnanci školy.

Úkol projektu

Úkolem projektu je implementace nové formy do výuky vybraných všeobecně vzdělávacích předmětů s důrazem na ICT technologie pro žáky sportovního gymnázia. Projektem se snažíme zachovat pravidelnou výuku i pro žáky, kteří se kvůli svým sportovním povinnostem nemohou účastnit standardní výuky či pro handicapované žáky školy. Dále chceme populárnější a přístupnější formou (využití didaktické a výpočetní techniky) zavést nové inovativní prvky do výuky vybraných všeobecně vzdělávacích předmětů (AJ, BI, JC, Dě, Fr, Fy, Che, ICT, matematika, němčina, ruština, Teorie sportovní přípravy, ZSV, Ze). Projekt vychází ze zjištěných potřeb: chceme zmírnit zjištěná negativa a dále zlepšovat pozitiva, která byla identifikována v průběhu pěti školních let v naší škole.

Projekt umožní:

  • tvorbu a inovaci 14 všeobecně vzdělávacích předmětů (interaktivní studijní materiály)
  • vyšší využití výpočetní techniky ve vybraných všeobecně vzdělávacích předmětech
  • zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky i učitele, a to i mimo vyučování
  • pravidelné testování žáků pomocí e-Iearningu
  • zlepšování počítačové gramotnosti žáků a pedagogů školy

Výstupem projektu bude implementace nové výukové formy, která bude aplikována jak v rámci standardní výuky, tak i mimo školu ve vybraných všeobecně vzdělávacích předmětech. Inovace projektu spočívá zejména v možnosti plnit pravidelné studijní nároky, které žáci naší školy museli odkládat z důvodu sportovní přípravy.

Konkrétní přínos pro jednotlivé skupiny

Žáci školy - budou moci lépe zvládat výuku teoretických předmětů díky novým vzdělávacím materiálům a aplikaci, která je přístupná přes internet i mimo školu. Internetová aplikace umožní lepší komunikaci mezi pedagogy a žáky, kteří mají individuální vzdělávací plán či jsou dlouhodobě nepřítomní ve škole z důvodu sportovní přípravy nebo dlouhodobé nemoci. Žáci ve sportovní přípravě mimo školu se mohou díky aplikaci zapojovat do výuky průběžně, mohou využívat testování. Standardní výuka bude podána žákům školy přístupnější a zábavnější formou (využíváním ICT a didaktických technologií), používáním dojde ke zvýšení počítačové gramotnosti žáků. Nová výuková forma je tvořena také s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s těžší formou postižení (sluchové postižení apod.).

Pedagogičtí pracovníci školy - získají možnost rozvoje počítačové gramotnosti. Mohou zcela sladit nároky na žáky bez rozdílu (přítomný/dlouhodobě nepřítomný/handicapovaný). Díky nově vytvořeným vzdělávacím programům přístupným přes aplikaci mohou klást důraz na mezipředmětové vazby a využívat při výuce i materiálů z jiných předmětů.

Popis realizace plánovaných aktivit po ukončení financování z ESF

Využívání vytvořené nové metody výuky bude i po ukončení projektu dále využíváno v rozsahu stanoveném vytvořenými pravidly a stane se tak součástí povinné výuky jak pro pedagogické pracovníky, tak pro žáky školy. Používání nové formy výuky bude zakotveno ve školním vzdělávacím programu.

Nové vytvořené vzdělávací materiály budou využívány a průběžně aktualizovány pro výuku stanovených předmětů i po ukončení projektu pedagogickými pracovníky příslušného vyučovacího předmětu. Dohled nad využíváním nové výukové formy v rámci jednotlivých předmětů bude mít ředitel školy.

Škola se zavazuje provozovat vzniklou internetovou aplikaci na vlastní náklady minimálně po dobu udržitelnosti projektu. ICT technik školy bude zodpovědný za fungování aplikace. Projektový manažer bude spolu s ICT technikem na základě požadavků vyučujících pedagogů příslušných předmětů průběžně aktualizovat data v aplikaci.

Klíčové aktivity

  1. Zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky i učitele, a to mimo vyučování- tvorba nové výukové formy s důrazem na využití ICT
  2. Zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky i učitele, a to i mimo vyučování - Pilotní ověřování a evaluace nové výukové formy
  3. Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností včetně tvorby modulových - Implemantace nové výukové formy do vybraných všeobecně vzdělávacích předmětů

Popis aktivit a zdůvodnění vlivu na rovné příležitosti

Projekt podporuje rovné příležitosti ve více úrovních. Je určen pro muže a ženy pracující ve škole, oslovována je celá cílová skupina pedagogických pracovníků bez diskriminace některé ze skupin. Je určen pro všechny žáky školy bez rozdílu. Projekt svými aktivitami podporuje i žáky se speciální vzdělávací potřebou, kteří studují na škole (15 žáků), dále také žáky dlouhodobě nepřítomné. Zvyšuje možnosti těchto žáků skloubit gymnaziální vzdělávání se svým handicapem a úspěšně ukončit studium na střední škole.

Popis aktivit a zdůvodnění vlivu na udržitelný rozvoj

Projekt je realizován v souladu s udržitelným rozvojem, především s dimenzí informovanosti o životním prostředí. V rámci tvorby vzdělávacího programu z předmětu Biologie bude věnována samostatná kapitola tématům udržitelného rozvoje, zejména EVVO.

Problematice EVVO bude věnováno min. 15% rozsahu výuky v rámci inovovaných programů (dohromady). Po dobu realizace projektu bude spotřebou materiálů, ekologickou likvidací odpadu, šetrnou spotřebou energií k části tématu udržitelného rozvoje projekt vstřícný.